© 2019 door DNRT en SCHEIVLAK.NL  - Privacy Policy

INFORMATIE

De Peugeot 206 GTi

Een populaire en rappe hot hatch, dat is de Peugeot 206 GTi. Het is zelfs de best verkochte Peugeot ooit!

De auto is tot 2002 geproduceerd, dit maakt de 206 GTi een mooie moderne auto. Dit betekent ook dat er in het hele land veel auto’s en onderdelen te vinden zijn. Ook is het zo dat veel onderdelen van de reguliere 206 en de GTi uitvoering overeen komen. De 206 is op de verschillende online website’s gemakkelijk te vinden, alleen op Marktplaats staan er al ruim 180 te koop. Veel daarvan zijn voor rond de 1000 euro te verkrijgen. Met zijn 138pk is de Peugeot aardig rap. Het is dan ook niet gek dat Peugeot Frankrijk tussen 2002 en 2009 een cup klasse heeft gehad met dit model, waar geregeld meer dan 100 auto’s aan de start kwamen. Dat de auto nog altijd geschikt is als raceauto wordt in Engeland bewezen, waar vorig jaar een vergelijkbare klasse met de 206 GTi van start is gegaan. De 206 GTi is met zijn lift off oversteer een leerzame auto voor beginners, maar ook voor coureurs met wat meer ervaring een super lekkere auto om mee te rijden. 

De 206 GTi Cup auto

De basisauto is dus een meer dan geschikte basis om om te bouwen tot raceauto. De auto waar wij mee in de cup rijden is specifiek gericht op beginnende coureurs, zonder te besparen op raceplezier! De auto's mogen maximaal 148pk produceren, maar denk niet dat je daarom je motor hoeft te tunen. Er is namelijk gebleken dat veel 206-jes standaard al dit vermogen halen! We rijden op koni-dempers, welke vanaf 2019 verstevigd zijn zodat ze langer meegaan, en op H&R veren. Deze zijn niet instelbaar, en daardoor voor iedereen gelijk. We rijden zonder camber op de voor- en achterwielen, maar desondanks is de bandenslijtage niet groot. Rijders vooraan het veld rijden zo'n twee racedagen op een set voorbanden, waar de achterbanden veel langer meegaan. De Interstate banden waar wij op rijden geven erg veel grip, en door te spelen met de bandenspanning kan je de auto zo levendig maken als je wil. De remblokken die we gebruiken zijn EBC Yellowstuff. Hoelang deze meegaan hangt voornamelijk van de rijder af. Vooraan rijdt men 1 á 2 racedagen op een set, in het middenveld doet men er langer mee. Met een 2:11 als snelste tijd op Circuit Zandvoort is de 206 ook absoluut niet langzaam. Het belangrijkste is echter dat de auto heel lekker rijdt, en wanneer je een foutje maakt hij makkelijk te corrigeren of op te vangen is. Hierdoor is hij zowel voor ervaren mensen erg lekker om mee te rijden, maar ook voor beginners uitermate geschikt!

         

Puntentelling en schrapresultaten

Voor zowel het Algemeen als het Rookie klassement gebruiken we deze puntentelling:

Plaats         Punten per wedstrijd            Plaats        Punten per wedstrijd

1.                    50                                                   25.                 22

2.                    48                                                   26.                 21

3.                    46                                                   27.                 20

4.                    44                                                   28.                 19

5.                    42                                                   29.                 18

6.                    40                                                   30.                 17

7.                    39                                                   31.                 16

8.                    38                                                   32.                 15

9.                    37                                                   33.                 22

10.                  36                                                   34.                 14

11.                  35                                                   35.                 13

12.                  34                                                   36.                 12

13.                  33                                                   37.                 11

14.                  32                                                   38.                 10

15.                  31                                                   39.                 9

17.                  30                                                   40.                 8

18.                  29                                                   41.                 7

19.                  28                                                   42.                 6

20.                  27                                                   43.                 5

21.                  26                                                   44.                 4

22.                  25                                                   45.                 3

23.                  24                                                   46.                 2

24.                  23                                                   47. t/m 57.    1

Als schrapresultaat worden de laagste punten van twee races in mindering gebracht, waarbij het niet uitmaakt in welk evenement die races verreden worden. De slechtste twee resultaten van iedere rijder zullen automatisch geschrapt worden.

Paddockindeling

Vanaf seizoen 2019 zal de 206 GTi Cup op Zandvoort standaard zijn eigen deel op de paddock hebben. Dit zal het deel van de paddock zijn aan de binnenkant van de Tarzanbocht. Hier is stroom en water aanwezig. Voor deelnemers is het toegestaan om voor service doeleinden een pitbox te huren, zij zijn echter wel verplicht om wanneer er niet aan de auto gewerkt wordt deze op de gezamenlijke paddock op te stellen. Hierdoor word het makkelijker om even bij elkaar langs te gaan en een praatje te maken!