DE AUTO & TECHNIEK

Een populaire en rappe hot hatch, dat is de Peugeot 206 GTi. Het is zelfs de best verkochte Peugeot ooit!

De auto is tot 2002 geproduceerd, dit maakt de 206 GTi een mooie moderne auto. Dit betekent ook dat er in het hele land veel auto’s en onderdelen te vinden zijn. Ook is het zo dat veel onderdelen van de reguliere 206 en de GTi uitvoering overeen komen. De 206 is op de verschillende online website’s gemakkelijk te vinden, alleen op Marktplaats staan er al ruim 100 te koop. Veel daarvan zijn voor rond de 1000 euro te verkrijgen. Met zijn 146pk is de Peugeot aardig rap. Het is dan ook niet gek dat Peugeot Frankrijk tussen 2002 en 2009 een cup klasse heeft gehad met dit model, waar geregeld meer dan 100 auto’s aan de start kwamen. 

De DNRT 206 GTi Cup-auto

De basisauto is dus een meer dan geschikte basis voor ombouw tot raceauto. De auto waar wij mee in de cup rijden is specifiek gericht op beginnende coureurs, zonder te besparen op raceplezier! De auto’s mogen maximaal 146pk produceren, maar denk niet dat je daarom je motor hoeft te tunen. Gebleken is dat 206-en dit vermogen standaard al halen! De 206 Cup auto’s zijn APK-waardig, en kunnen dus ook op de weg gereden worden. 

We rijden op Koni-dempers gecombineerd met H&R veren. Deze zijn niet instelbaar, waardoor de prestaties op de baan puur aankomen op rijvaardigheid. De auto’s worden uitgerust met nieuwe lichtmetalen- velgen, in combinatie met de inmiddels beproefde Interstate semi-slick banden. We rijden zonder camber op de voor- en achterwielen, maar desondanks is de bandenslijtage niet groot.

Met een 2:07 als snelste tijd op Circuit Zandvoort is de 206 ook absoluut niet langzaam. Het belangrijkste is echter dat de auto heel lekker rijdt, en wanneer je een foutje maakt is hij gemakkelijk te corrigeren. Hierdoor is de auto voor zowel ervaren rijders erg lekker om mee te rijden, ook Tom Coronel genoot volop van racen met de 206 GTi Cup auto, maar ook voor beginners is hij uitermate geschikt!

VEILIGHEID

De 206 GTi Cup auto's zijn allen uitgerust met de benodigde veiligheidsaanpassingen. Dit is volledig in lijn met de geldende FIA en KNAF regelgeving. Dit houdt in dat de 206 wordt voorzien van een gelaste rolkooi, welke volledig ontworpen is om de rijderspositie te beschermen. Bovendien is een gelaste rolkooi sterker dan de schroefkooien welke vaak voor raceauto's worden aangeboden.

 

Al het materiaal wat mogelijk brand kan vatten wordt verwijderd, denk hierbij aan het interieur maar ook aan geluiddempend-materiaal.  De auto wordt voorzien van een brandblusser, en een hoofdstroomschakelaar waarmee de elektriciteit van zowel binnen als van buiten de auto kan worden uitgeschakeld. Hiernaast wordt ook een FIA racestoel in de auto geplaatst, in combinatie met een zes-punts gordel. Ook is het verplicht om op de achterzijde van de auto een extra regenlicht te monteren, zodat we ook in slechte omstandigheden elkaar op de baan kunnen blijven zien.

dnrt_206_gti_cup_transparant.png