© 2020 door DNRT en SCHEIVLAK.NL  - Privacy Policy

WIL JIJ JE DEBUUT IN DE AUTOSPORT MAKEN?

 

In 2020 nog je racedebuut maken in de 206 GTi Cup? Dat kan!

Op 11 en 12 maart vindt de laatste racecursus plaats waarmee je je racelicentie kan behalen om dit jaar nog aan de start te staan! Lees hier alle informatie hierover. Op 12 april start ons seizoen op Circuit Zandvoort. Wat heb je verder allemaal nodig? Lees hieronder verder voor alle informatie.

Introductie

De autosport is weer uitermate populair in ons land, en dat heeft natuurlijk alles te maken met de geweldige prestaties van Max Verstappen in de Formule 1. Maar wat nu als je zelf wil ervaren hoe het is om te racen? En dan bedoelen we niet hard rijden over de weg, of zelfs op een circuit. We bedoelen het échte racen; zorgen dat je een goede start maakt, uitremmen, verdedigen, op de limiet van jezelf en de auto rijden, één worden met de auto en jezelf constant zien te verbeteren.

 

Veel mensen denken dat dat per definitie onbetaalbaar is. Met de 206 GTi Cup hebben wij de ultieme poging gedaan om de kosten van het racen zo laag mogelijk te houden, en toch een leuke raceauto neer te zetten! Racen kost altijd geld, maar goedkoper dan dit wordt het niet. Iedereen kan instappen in de 206 GTi Cup, of je nu ervaring hebt met (indoor)karten, het rijden van trackdays, of zelfs zonder enkele ervaring! En waarom dan? Omdat racen zo ontzettend lekker en leuk is! Bij de 206 GTi Cup en DNRT staat de fun-factor centraal. Op de baan mag gestreden worden, maar naast de baan kan iedereen bij elkaar terecht en is de sfeer gezellig. De organisatie van de 206 GTi Cup en DNRT werkt met een groep enthousiaste vrijwilligers; een raceklasse door autosport-liefhebbers, voor autosport-liefhebbers dus! 

In de 206 GTi Cup is een speciaal Rookie-klassement opgenomen. In dit klassement nemen alle debutanten in de autosport het tegen elkaar op! Ook de rijders die al een aantal jaar in de klasse meerijden helpen nieuwkomers graag op pad, en daarmee is de klasse dus uitermate geschikt voor de beginnende rijder. Tijdens racedagen rijden wij 1 of 2 trainingen, gevolgd door 2 of 3 races. Alles op één dag. Volgend jaar racen wij meerdere keren op het vernieuwde Formule 1 circuit in Zandvoort, en starten we ook op het TT Circuit in Assen, Racepark Meppen en op het Belgische Circuit Zolder! Is je interesse gewekt? Lees hieronder over wat er allemaal bij komt kijken als je aan de start van de 206 GTi Cup wil komen te staan! Heb je vragen? Die kan je altijd aan ons stellen, wij helpen je graag verder!

Wat heb je nodig?

- Een racelicentie. Voor deelname aan de 206 GTi Cup is minstens een KNAF Club-licentie nodig. Heb je deze niet? Lees daar hier meer over.

- Racekleding; een goedgekeurde helm, een overall, ondergoed, handschoenen, schoenen, een arm-restraint en eventueel een HANS-systeem. Bij al deze zaken is het belangrijk dat ze FIA goedgekeurd zijn, meer informatie hierover is te verkrijgen bij de verschillende autosport-winkels.

- Een 206 GTi Cup auto

Je kan met je eigen Cup-auto rijden, maar je kan er ook een huren bij verschillende hierin gespecialiseerde teams. Auto's die op dit moment te koop staan vind je hier, en informatie over een auto huren hier!

- Vervoer, wat eten en drinken, en eventueel vrienden om je te helpen!

Sommigen hebben hun 206 op kenteken staan en komen over de weg naar het circuit, anderen gebruiken een trailer. Zorg ervoor dat al je preparatie zoveel mogelijk voor de racedag gedaan is, zodat je tijdens de dag alleen je wielen hoeft aan te draaien, je olie controleren, bandenspanning goed zetten en een beetje bijtanken! Op deze manier kan je je focussen op het racen.

Wat kost het?

- Inschrijfgeld voor een dag racen bij DNRT kost €260,-. Als je geen eigen transponder hebt komt hier €10,- transponder huur bij. Houd er rekening mee dat dit bij inschrijving contant betaalt dient te worden!

- Wanneer je besluit een auto te huren moet je rekening houden met een huurprijs van ca. €1.000 á €1.200,- voor een racedag. Hiervoor heb je een volledig geprepareerde raceauto, en professionele ondersteuning van het team waarbij je huurt. Hierdoor kan jij je volledig focussen op datgeen waarvoor je komt; racen! Hiernaast is ook rijdersbegeleiding mogelijk, wat jou als rijder kan helpen om stappen te zetten! Teams kunnen je overigens ook goed helpen wanneer je nog een licentie moet halen.

- Wanneer je met je eigen auto rijdt moet je uitgaan van reguliere runningcosts. Denk aan slijtage aan remblokken, banden en natuurlijk brandstof. Hiernaast heb je nog je vervoer en wat te eten nodig, wat dat betreft kan je het zo simpel, of juist zo gek maken als dat je zelf wil!

Hoe gaat een racedag in zijn werk?

- Meld je allereerst aan bij onze vooraanmelding op onze website. Deze vind je hier, dit verzekert je van een plek op de startgrid! De betaling en daadwerkelijke inschrijving vindt tijdens het evenement plaats.

- Een racedag bij DNRT begint met inschrijving op het circuitterrein. Meestal is dit de avond voor de racedag mogelijk vanaf ca. 19:00, maar ook de ochtend van de racedag vanaf 6:30. Direct na de inschrijving laat je je auto keuren bij de Technische Commissie. Zorg hierbij dat je je auto aanbiedt zoals je er ook mee het circuit op gaat. Dus; zorg dat er geen losse onderdelen in liggen, en dat alles goed gemonteerd is en werkt.

- Hierna worden alle rijders verwacht bij de verplichte rijdersbriefing. Deze vindt over het algemeen plaats in het mediacenter van het circuit. Hier neemt de wedstrijdleiding belangrijke punten door, en kunnen er eventueel ook vragen gesteld worden. Dit is verplicht! Als je hierbij niet aanwezig bent mag je tijdens de eerste training niet het circuit op. De tijd van deze briefing vind je terug op het tijdschema.

- Dan is het tijd om je klaar te maken om de baan op te gaan! Sommige van onze racedagen beginnen direct met een kwalificatie, gevolgd door drie races. Tijdens de Paasraces vangen wij echter aan met een vrije training, waarmee iedereen even kan inkomen en zijn ritme kan vinden. Wanneer de sessies beginnen vind je op het tijdschema, deze zijn voorafgaande aan racedagen altijd hier terug te vinden. Zorg ervoor dat je zo'n 30 á 20 minuten voor iedere sessie aanwezig bent op de pre-grid. Waar dit is wordt tijdens de rijdersbriefing aangegeven. Na afloop van de sessie kan het zijn dat je auto gecontroleerd wordt, of in een parc ferme moet worden geplaatst. Doe niks aan je auto, en volg de instructies van de marshalls op! Op deze manier zorgt de technische commissie ervoor dat alle auto's gelijk zijn en blijven.

- Aan het einde van de racedag is er een prijsuitreiking. Bij DNRT ontvangen niet alleen de eerste drie in iedere klasse prijzen, dus ook als je niet in de top gefinisht bent kan het lonen om hierbij aanwezig te zijn! Bovendien is het altijd een leuk moment om met de andere rijders nog even na te praten, en een biertje te doen!

Overige handige zaken om te weten

Alleen rijden, of je auto delen?

Bij sprintraces is het gebruikelijk om je eigen auto te hebben, maar als je de kosten met iemand wil delen is dat bij de Peugeot 206 GTi Cup ook mogelijk! Je kan een auto met een teamgenoot delen. Op deze manier kan iedere rijder een training en een race op iedere racedag rijden. Wanneer je een auto deelt wordt je in het klassement als equipe opgenomen.

Runningcosts

De aanschaf van de auto is de eerste grote investering die je moet doen als je gaat racen. Daarna zijn er echter altijd nog kosten die je hebt om daadwerkelijk te gaan rijden. Denk hierbij aan banden, benzine en remblokken. De onderdelen waarmee we in de 206 GTi Cup rijden zijn gekozen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Je hebt dus niet meerdere setjes banden/remblokken per racedag nodig. Wat betreft remblokken rijden de meeste rijders 1 á 2 racedagen op een set voor-blokken. De remblokken aan de achterzijde kunnen wel tot twee seizoenen mee. De rijders vooraan het veld vervangen gemiddeld eens in de twee raceweekenden hun voorbanden. Achterbanden gaan veel langer mee, en daarvoor kunnen eventueel ook de voorbanden waarvan het grootste deel van de grip af is gebruikt worden. Hiernaast zijn in het geval van schade door heel Nederland heen genoeg onderdelen te vinden voor heel schappelijke prijzen. De inschrijving voor een DNRT racedag bedraagt €290,-, daar komt nog €10,- huur voor een transponder bij. Als laatste moet je rekening houden met je eigen reis/transportkosten, regulier onderhoud en natuurlijk benzine.

Meer weten?

Op deze website vind je onder de verschillende kopjes veel informatie over het deelnemen aan de 206 GTi Cup. Wil je echter meer weten? Neem gerust eens contact met ons op! Je kan ons bereiken op onze Facebook-pagina, of op 206gticup@gmail.com.

BLIJF OP DE HOOGTE

En schrijf je in voor de nieuwsbrief

ZELF RIJDEN?

Heb je ooit overwogen om te gaan racen? Dan is dit het moment om het ook echt te gaan doen! De Peugeot 206 GTi is waarschijnlijk de lekkerste kleine auto, die ook nog eens betaalbaar en duurzaam is. Ook heeft hij goede specificaties; een 2.0 liter 16V motor welke 148pk levert, en dat bij maar 975kg. Onderdelen voor de 206 GTi zijn ontzettend goed verkrijgbaar, en voor de juiste prijs. Bovendien; wat is er nu leuker dan in een groot startveld met gelijke auto's racen?