• Huib van den Nulft

Technische update's 2022

Het nieuwe seizoen nadert hard, en we zien dat veel teams en rijders al volop aan het voorbereiden zijn. In dit bericht belichten we een aantal technische zaken die voor het komende seizoen veranderen, of waar je rekening mee houden.


Binnen de 206 Cup vinden wij het belangrijk zo het racen zo betaalbaar mogelijk te houden. Vanuit die gedachten is dan ook besloten om dit seizoen geen technische upgrades door te voeren. Wel zijn er een paar aanpassingen op gebied van veiligheid, en om de gelijkheid van de auto's te waarborgen.


Het regenlicht

Update regenlicht montage onderaan dit bericht!

Velen van jullie zullen het wellicht bij de DNRT al gelezen hebben; vanaf seizoen 2022 is een FIA regenlicht binnen de gehele Nederlandse breedtesport verplicht. Dit is besloten omdat er afgelopen seizoen zich een aantal gevaarlijke situatie's hebben voorgedaan tijdens hevige regenbuien. Om dit in de toekomst te voorkomen is er besloten regenlichten te verplichten, en dat deze moeten voldoen aan de FIA-eisen (om te waarborgen dat de licht-intensiteit gelijk is).


Het FIA regenlicht is verkrijgbaar vanaf €30,- bij de verschillende autosportwinkels in Nederland. Welke lichten voldoen aan de FIA-eisen vind je oa. op deze lijst. Ook de montage van het regenlicht moet aan de FIA-eisen voldoen, wat betekent dat het in het midden van de auto gemonteerd moet worden. Aangezien we als cup zoveel mogelijk een eenheid willen aanhouden hebben we besloten dat het regenlicht op de plek van de kentekenplaat moet komen. Het regenlicht moet geschakeld worden door een aanpassing op de bestaande bedrading van het mistlicht. Het mistlicht dient onklaar gemaakt te worden door het lampje er uit te halen. Voor deelnemers die willen blijven voldoen aan de APK is het ook mogelijk om het regenlicht op deze positie te monteren. Foto's van het gemonteerde APK-waardige op de correcte plaats gemonteerde regenlicht vind je onder aan dit bericht


Sleepogen

Het gebruik van een sleepband is niet meer toegestaan. Enkel een zogenaamde harpsluiting is vanaf heden nog toegestaan. Deze harpsluiting dient een minimale binnendiameter te hebben van 34 millimeter.


De reden van dit besluit is omdat in praktijk is gebleken dat de sleepbanden bij het auto's lostrekken uit de grindbak vaak stukgetrokken worden. Dit zorgt voor veel onnodig tijdsverlies tijdens sessies. Om dit te voorkomen is de harpsluiting vanaf dit seizoen verplicht


Verzegeling distributie

Elke auto dient voorzien te zijn van een krukas-tandwielbout waar een gat in geboord is van 2 millimeter. Ook moet 1 van de 4 krukas-poeliebouten voorzien zijn van een 2 millimeter gat. Dit alles om een verzegeling van de distributie mogelijk te maken. Zie afbeelding onderaan dit bericht voor verduidelijking.


Vermogen

Het maximum vermogen gaat naar 146 pk. De tolerantie blijft 1,1 pk. We weten dat maar een heel klein deel van de auto's boven die 146 pk uitkomt. Zit je hierboven en heb je moeite om onder de 146 te komen, neem dan even contact met ons op!


Rollbar padding

Ook is vanaf dit seizoen zoals eerder door DNRT gecommuniceerd FIA-gekeurd rolkooi-schuim verplicht, dit in verband met brandgevaar in het niet-FIA-schuim wat voorheen toegestaan was. Dit dient geplaatst te worden in lijn met de geldende reglementen.


Voor de 206-specifiek is het echter belangrijk om er rekening mee te houden dat de rollbar-padding niet voor de binnenspiegel komt te zitten. Op het aangegeven deel in deze foto hoeft géén padding te zitten, zodat de binnenspiegel zichtbaar blijft.


Computers

In het reglement zullen jullie hebben zien staan dat de computers voorzien dienen te zijn van door DNRT geleverde software, en een genummerd zegel. Hier is de laatste jaren niet op gehandhaafd omdat de software hiervoor nog niet (voor alle auto's) op orde was. Recentelijk is dit probleem verholpen, en is het mogelijk om op de computers van de auto's (van modeljaren die op dit moment in het reglement zijn opgenomen) te voorzien van de Cup-software. Hiermee wordt ook de sleutelcode verwijderd. In de loop van het seizoen zal hier dan ook op gehandhaafd gaan worden. Dit doen we om verdere gelijkheid binnen de klasse te bevorderen.


Het er op laten zetten van deze software gebeurd door een hierin gespecialiseerd bedrijf, maar de levering en verzegeling hiervan wordt gedaan door Rene Cardol. Jullie kunnen met hem contact opnemen om hiervoor een afspraak te maken, houd er rekening mee dat dit enige tijd kost.


Overige zaken om rekening mee te houden

Naast de hierboven genoemde punten zijn er nog een paar zaken om rekening mee te houden. Zo is het van belang dat de brandblusser van de juiste keur voorzien is, en indien nodig herkeurd wordt.


Ook krijgen wij regelmatig de vraag of wij binnen de klasse iets aan onze rolkooi moeten aanpassen, omdat dit bij andere klassen het geval is. Dit is voor de 206-en niet nodig, en ook niet toegestaan. De 206 Cup rolkooi is KNAF-goedgekeurd, en is vanaf dit seizoen exclusief in het Cup reglement opgenomen. Aanpassingen zijn hierdoor niet nodig.


Alle genoemde wijzigingen zullen opgenomen worden in het 2022 206 GTi Cup reglement. Bekijk het reglement hier. Ook de 206 opbouw-handleiding heeft een update gehad, deze vind je hier.


Geboorde gaten in bouten krukas-tandwiel en krukas-poelie

Hiernaast dient ook het in wit omcirkelde boutje van de distributie-kap verwijderd worden

De vanaf dit seizoen verplichte harpsluiting voor bevestiging aan bestaande sleepogen

Montage regenlicht

1. Verplichte positie regenlicht 206 Cup

2. Ruimte voor het te monteren regenlicht

3. In de kofferbak de stroomdraad van de mistlamp aangesloten op de bedrading van de achterruitewisser.

4. Aangesloten regenlicht inclusief kentekenplaathouder

5. Gemonteerde kentekenplaat over het geplaatste regenlicht