Op Zaterdag 8 April 2017 was het dan eindelijk zover; de eerste races van de DNRT Peugeot 206 GTi Cup stonden op het programma. Na een lange winter werken was het dan tijd om de klasse voor het allereerst in actie te zien. En dat was natuurlijk voor iedereen toch wel een beetje spannend. “Als dat maar goed gaat”, was een zin die je voor aanvang van de eerste wedstrijd vaak hoorde. Maar het ging allemaal fantastisch. Er werd ontzettend goed gereden, het enthousiasme was groot en de ruim 45 206’jes hielden zich, op een enkele na, prima in de warme voorjaarszon.
De vrije training begon op zaterdagochtend om 9.20. Iedereen deed het heel rustig aan, nam geen risico’s en moest alles nog even inrijden. Op een enkeling na had nog bijna niemand de gelegenheid gehad om goed te kunnen testen, dus het was allemaal nog heel erg nieuw. In de kwalificatie een uurtje later ging het er al een stuk “harder” aan toe. De rondetijden gingen drastisch omlaag, en het werd duidelijk wie de snelste rijders in het veld waren. De Deen Steffen Larsen pakte de polepositie met een 2.11.968; een tijd waar iedereen erg van onder de indruk was. Hij mocht dus vooraan starten in de allereerste wedstijd van de Peugeot 206 GTi Cup. Naast hem stond Filip Wojtowicz. Hij was tevens ook de snelste Rookie. De verschillen in de tijden door het veld heen waren nog vrij groot, maar dat is natuurlijk wel te verwachten als het overgrote deel van het veld nog geen race-ervaring heeft. Maar iedereen was er op zijn manier helemaal klaar voor.
De eerste wedstrijd startte om 13.00 uur. De 206’jes stonden tot in de Arie Luyendijk-bocht opgesteld, en dat was natuurlijk prachtig om te zien. Het was een snelle start voor de koplopers, en iedereen wist zich zonder kleerscheuren door de Tarzanbocht heen te manoeuvreren; iets waar menigeen zich toch een beetje zorgen over maakte. In de Gerlachbocht ging het helaas mis voor Tijn Middeldorp, die zijn Peugeot 206 hard in de bandenstapel zette. Voor de afsleep was een korte code-60 nodig, en al snel mocht iedereen weer op pad. Er ontwikkelde zich na de neutralisatie een mooie strijd om de kop tussen Steffen Larsen, Alexander Japin en Filip Wojtowicz. Halverwege de race hield de motor van Japin het echter voor gezien bij het uitkomen van het Scheivlak en viel hij helaas uit. Door het hele veld heen was er een felle maar faire strijd. Hier en daar werden er wat tikjes uitgedeeld, en er werd aardig wat stof opgeworpen, maar over het algemeen ging het allemaal erg goed. Steffen Larsen wist de race in de Challenge-klasse met een comfortabele voorsprong te winnen voor Philip Romijn en René Oudshoorn. De eerste plaats in de Rookie-klasse was voor Filip Wojtowicz. Edwin Ilbrink finishte tweede en de derde plaats was voor Peter Kuijper.
De tweede race verliep nog beter als de eerste. Geen neutralisaties of grote incidenten, en een leuke en wederom faire strijd om de kopposities in de klassen. Wederom heeft iedereen in het veld wel iemand gehad om mee te strijden, en dat was natuurlijk erg mooi om te zien. Steffen Larsen won wederom de race, en hij wist met een 2.11.750 het eerste ronde record te rijden. Hij kreeg echter wel een penalty van 20 seconden voor het niet respecteren van de track-limits, waardoor Filip Wojtowicz de race overall won, maar hij behield wel zijn overwinning in de Challenge Klasse. Tweede werd de Belg David Potters, en de derde plaats was voor René Oudshoorn. Filip Wojtowicz pakte met zijn eerste plaats overall ook de overwinning in de Rookie-klasse. Deze keer werd Peter Kuijper tweede, en was de derde plaats voor Tim de Vries. Een eervolle vermelding is er ook voor Dick Wandosa, die in de #1 Interstate-gastenauto van achteraan naar een 19e plaats reed. Ook Rafael Roscher wist zich na een technish euvel in de eerste ronde van achteraan toch nog knap naar de 21e plaats te rijden.
In het kampioenschap voor de Challenge-klasse gaat Steffen Larsen aan de leiding, voor Philip Romijn en René Oudshoorn. In de Rookie-klasse leidt Filip Wojtowicz voor Peter Kuijper en Edwin Ilbrink. In het teamklassement is de eerste plaats voor de equipe Michel le Noble/Christ van de Peijl, en de tweede plaats voor Daniel Karwinkel/Rafael Roscher.
De volgende races voor de DNRT Peugeot 206 GTi Cup zijn op zaterdag 10 Juni, wederom op het circuit van Zandvoort. Dan worden er zelfs nog meer deelnemers verwacht! Gelijk de dag daarna, op 11 Juni, is tevens ook de eerste DNRT Endurance race, waar ook een groot aantal 206 Cup deelnemers aan zal gaan meedoen. Wat ons betreft kon de eerste racedag niet beter verlopen en wij kijken nu al uit naar de volgende racedag!